تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تیر 1402 - 10:34
173 بازدید
کد خبر : 1353

بهره‌برداری از سد چم‌شیر با وجود تمام انتقادات

بهره‌برداری از سد چم‌شیر با وجود تمام انتقادات
سد «چم‌شیر» با وجود انتقادات و مناقشات بسیاری که در دو سال گذشته در پی داشت، سرانجام صبح دیروز با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.
سپهر کشاورزی؛ چم‌شیر را با هدف «بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره» روی این رودخانه ساختند اما هدف نیز زیر تیغ انتقاد بود. کارشناسان در این مدت درباره خطر زمین‌لغزش در دامنه‌های مشرف به دریاچه سد، احتمال توسعه فرسایش تونلی، خطر شوری آب و وجود گسل‌های فعال در محدوده سد هشدار می‌دادند و حتی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ساخت سد روی سازند نمکی گفته بود که «اجازه تکرار گتوندی دیگر را نخواهیم داد».
اما سد که مجریان سد ساخت آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده، تا سال پیش مدعی پیشرفت ۹۹ درصدی این سازه بودند و همین بهانه تمام هشدارها را بی‌پاسخ گذاشت.
ایرنا دیروز در خبری نوشت که سد و نیروگاه «چم‌شیر» به عنوان بزرگ‌ترین پروژه برق-آبی کشور بوده و هدف آن ذخیره بیش از ۲.۳ میلیارد مترمکعب آب همراه با بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره و نیز تولید ۴۸۲ گیگاوات ساعت انرژی برق‌- آبی در سال است.
بر اساس این خبر، تولید برق، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی در زمان اجرای طرح و زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مزایای این سد است و به گفته استاندار، سد و نیروگاه چم‌شیر تأثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری گچساران خواهد داشت و این سد بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی «آر.سی.سی» ایران است.
آبگیری این سد که قرار بود اواخر آذر سال پیش انجام شود، به دلیل طرح موضوعاتی از قبیل وجود منابع شوری در مخزن و دریاچه سد و همچنین واقع شدن دریاچه سد در یک میدان نفتی با چندین چاه نفت، عقب افتاد اما با وجود مخالفت رسمی سازمان متولی محیط زیست کشور، مناقشات درباره این سد و اصرار به آبگیری زودهنگام آن ادامه پیدا کرد.
بهمن سال پیش حتی علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به رئیس جمهور گفته بود که نظر سازمان محیط زیست بر آبگیری نکردن چم‌شیر است.
اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد مخالفت‌ها با این سد را غیرتخصصی و عده‌ای از مخالفان را «بیمار»، «معاند» و «حقوق‌بگیر برای تخریب نظام» خوانده و گفته بود: «سد آبگیری خواهد شد و به چرخه توسعه کشور و استان خواهد آمد.»
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.