تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1402 - 15:24
127 بازدید
کد خبر : 1606

نقش آمار در رشد و ارتقای برنامه‌های رسانه ملی

نقش آمار در رشد و ارتقای برنامه‌های رسانه ملی
آمار و اطلاعات دقیق، مهم‌‌ترین ابزار برای تصمیم‌‌سازان و سیاست‌‌گذاران به‌منظور برنامه‌ریزی دقیق و صحیح با كمترین هزینه است. امروزه لازمه حکمرانی خوب وجود نظام آماری مطلوب، شفاف و پاسخگو است؛ بنابراین برخورداری از آمارهای متقن در همه امور، اعم از سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، تعیین اهداف و خط‌مشی‌ها و... تا آن‌جا مهم است که بسیاری از کارشناسان، اطلاعات آماری را زیربنای همه برنامه‌ریزی‌ها به شمار می‌آورند.

حسین بهرامی‌مقدم| باید گفت هیچ برنامه‌ای بدون آمار صحیح به موفقیت منجر نخواهد شد. از طرفی داده‌های آماری و تحلیل‌ آن‌ها باید به‌گونه‌ای به کار رود که مدیران را قادر به درک بهتری از خواسته‌های مشتریان، رویکردهای بازار، فرآیندهای تصمیم‌گیری و مدیریت ریسک کند، چراکه به کمک تجزیه و تحلیل آماری می‌توان به یک تصویر بزرگ از سازمان رسید.

همگان واقف هستند که آمار از قضاوت و تصمیم پشتیبانی می‌کند و به کمک آن می‌توان رابطه بین متغیرها را ایجاد و آمار صرفه‌جویی در هزینه و اطمینان از بهترین کیفیت با استفاده بهینه از منابع را ممکن کرد.

یکی از کاربردهای آمار در یک سازمان رسانه‌ای مانند رسانه ملی این است که با کمک آن می‌توان تصویر بهتری از تولید و پخش برنامه‌ها ارائه داد تا مدیران بتوانند رابطه بین میزان تولید و پخش برنامه در هر موضوع را با اهداف و رویکردهای ابلاغ‌شده به حوزه‌های برنامه‌ساز مقایسه کنند.

نقش دیگر آمار در رسانه در بخش مخاطب‌سنجی نمود پیدا می‌کند و در این‌جاست که میزان توجه به انواع ساختارها و قالب‌های برنامه‌سازی و همین‌طور شبکه‌ها و کانال‌های رادیو و تلویزیونی توسط مخاطب، می‌تواند به تصمیم‌گیری در مورد انتخاب ساختارهای مورد پسند مشتری که همان مخاطب رسانه است و تصمیم‌گیری در مورد چینش برنامه‌ای و کنداکتوری شبکه‌ها و کانال‌های گفته شده کمک کند.

از تلاقی نتایج آماری مخاطب‌سنجی و عملکرد برنامه‌سازی می‌توان الگوی مطلوب تولید محصولات رسانه‌ای را استخراج کرد، چراکه یکی علایق و اقبال مخاطب را نشان می‌دهد و دیگری وضعیت موجود تولید و پخش برنامه را. وقتی این دو را در کنار یکدیگر قرار دهیم، متوجه نقاط قوت و ضعف برنامه‌سازی در زمینه قالب، ساختار و محتوای مورد علاقه مخاطبان می‌شویم و از این رهگذر می‌توان مخاطب بیشتری را جذب کرد و مهم‌تر از آن نگه داشت. احتمالاً در مورد بازاریابی دهان به دهان (WOM) شنیده‌اید.

بازاریابی دهان به دهان وقتی است که محصول یا خدمات یک شرکت وارد صحبت‌های روزمره مردم می‌شود؛ بنابراین، این نوع تبلیغات برای شرکت هزینه‌ای ندارد، جز این‌که باید تجربه خوبی برای مشتریانش رقم بزند؛ آن‌قدر که آن‌ها از تجربه خریدشان برای دیگران صحبت کنند. نمونه آن سریال‌های اصطلاحاً خیابان خلوت‌کنی مانند سریال امام علی(ع) است. 

طبق برخی آمارها، مشتری ناراضی تجربه بد خود را بین ۹ الی ۱۳نفر به اشتراک می‌گذارد؛ بنابراین هر فرد می‌تواند حداقل ۱۰نفر را از تبدیل‌شدن به مشتری شما منع کند. این در حالی است که فقط ۱۳درصد از افرادی که تجربه مثبتی داشته‌اند، آن را بین ۲۰نفر به اشتراک می‌گذارند.

پس مشخص است که مشتری ناراضی می‌تواند سایر مشتریان شما را نیز از شما بگیرد، اما مشتری راضی می‌تواند دو برابر آن را به سمت شما بکشاند. مخاطبان راضی نیز برنامه‌های رسانه را به دوستان و خانواده خود پیشنهاد می‌کنند. حال ببینید اگر استفاده از آمار و اطلاعات را سرلوحه کار قرار دهیم، چه سود هنگفتی از رساندن پیام که وظیفه اصلی هر رسانه است، برده‌ایم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.