تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 12:11
159 بازدید
کد خبر : 1477

افزایش صید ایران از اقیانوس هند

افزایش صید ایران از اقیانوس هند
حدود ۲۰ سال پيش سهم كشور در بهره‌برداري از ذخاير تون ماهيان در اقيانوس هند حدود ۷ درصد بود که این عدد در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر ۳۲ كشور عضو كميسيون تون ماهيان اقيانوس هند هستند و حدود ۴۵ كشور از ذخایر تون ماهيان اقيانوس هند بهره‌برداري مي‌كنند.
سپهر کشاورزی؛ براساس آمار منتشرشده از سوی سازمان شیلات کشور، ایران در صید «تون ماهیان» در محدوده‌‌ صیدگاهی غرب اقیانوس هند رتبه‌‌ اول، در کل اقیانوس هند رتبه‌‌ دوم و در جهان رتبه‌‌ دوازدهم را به خود اختصاص داده است. در میان استان‌های کشور هم بیشترین صید در این اقیانوس مربوط به سیستان‌وبلوچستان است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران به «پیام ما» توضیح می‌دهد که بیش از ۱۳۰۰ فروند شناور ایران در «کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند» به ثبت رسیده است: «ما اکنون در مرحله‌‌ تدوین معیار‌های سهمیه‌بندی برای صید تون ماهیان در اقیانوس هند قرار داریم و براساس ارزیابی‌ای که کمیته‌‌ علمی کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند انجام داده است، پنج گونه از تون و شبه تون ماهیان شامل «هوور مسقطی»، «تون چشم درشت»، «شیر»، «هوور« و «مارلین» بی‌رویه صید شده است و در منطقه‌‌ قرمز قرار دارند و بر همین اساس قطعنامه‌هایی صادر شده است که به کشور‌های عضو توصیه به کاهش تلاش صید و کاهش میزان صید شده است.»
«مصطفی بهشتیان» توضیح می‌دهد که «تون» و «شبه تون» ماهیان جزو ماهیان مهاجر دوکاشانه‌ای با مهاجرت‌های طولانی هستند.
حدود ۸ درصد صید جهان را به خود اختصاص می‌دهند، اما در ایران بیش از ۴۵ درصد صید کشور، مربوط به تون و شبه تون ماهیان است: «این نشان‌دهنده‌‌ اهمیت و جایگاه صید تون ماهیان در فعالیت‌های صید و صیادی و صنعت شیلات کشور است، به‌طوری‌که حدود شش هزار فروند از ۱۱ هزار فروند شناور‌های صیادی کشور در صید درشت ماهیان فعالیت دارند و در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۴۸ هزار تن از ذخایر مذکور را در صیدگاه‌های خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند صید کردند که نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است. حدود ۲۰ سال پیش سهم کشور در بهره‌برداری از ذخایر تون ماهیان در اقیانوس هند حدود ۷ درصد بود که با سیاستگذاری‌های کلان شیلات، سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، ایجاد زیرساخت‌ها، آموزش و هدایت بهره‌برداران، اکنون به حدود ۱۴ درصد افزایش یافته است و تقریباً رشد دو برابری داشتیم.
به گفته‌‌ معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران سیستان‌وبلوچستان به‌دلیل همجواری با دریای عمان و دسترسی به اقیانوس هند بیشترین سهم صید را به خود اختصاص داده است: در سال ۱۴۰۱، حدود ۶۱ درصد صید تون و شبه تون‌ ماهیان سهم صیادان استان سیستان‌وبلوچستان، ۲۸ درصد هرمزگان، ۹ درصد بوشهر و حدود ۲ درصد استان خوزستان بوده است. بر‌اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، جمهوری اسلامی ایران از بهمن سال ۱۳۸۰ به عضویت کمیسیون تون‌ماهیان اقیانوس هند درآمده است.»
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.