تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1402 - 14:44
101 بازدید
کد خبر : 1614

عدم تناسب حقوق‌ها با نرخ تورم و مالیات‌ها

عدم تناسب حقوق‌ها با نرخ تورم و مالیات‌ها

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که دولت یک‌هزار و ۱۱۲هزار میلیارد تومان روی دریافت مالیات از مردم و کسب‌وکارها حساب باز کرده است؛ مردم و حقوق‌بگیرانی که درآمدشان کفاف تقابل با تورم را نمی‌دهد و کسب‌وکارهایی که زیر بار افزایش هزینه‌ها کمر خم کرده‌اند و در شرایط رکود تورمی چنان دچار تزلزل شده‌اند که

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که دولت یک‌هزار و ۱۱۲هزار میلیارد تومان روی دریافت مالیات از مردم و کسب‌وکارها حساب باز کرده است؛ مردم و حقوق‌بگیرانی که درآمدشان کفاف تقابل با تورم را نمی‌دهد و کسب‌وکارهایی که زیر بار افزایش هزینه‌ها کمر خم کرده‌اند و در شرایط رکود تورمی چنان دچار تزلزل شده‌اند که بسیاری عطای تولید و فعالیت را به لقای آن بخشیده‌اند. بر همگان آشکار است که دولت با کمبود درآمدها و به تبع آن کسری بودجه دست‌به‌گریبان است و در این شرایط هزینه‌هایش نیز افزایش یافته، اما آیا در شرایط فعلی تنها راه دولت برای افزایش درآمدها بالابردن مالیات‌ها است و راه دیگری وجود ندارد؟

سپهر کشاورزی؛ مهدی احمدی لفورکی| چگونه می‌توان زمانی که اقتصاد کشور در مسیر رشد و توسعه قرار ندارد، نظام عرضه و تقاضا به هم خورده و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور نیز بسیار اندک است، توقع افزایش عایدی از مالیات را داشت؟ آیا راهی برای کاهش هزینه‌های دولت و کوچک‌تر شدن آن وجود ندارد؟ چرا دولت اصرار دارد بار همه هزینه‌های ناکارآمدی در حوزه‌های مختلف را بر دوش عامه مردم بگذارد و بعد از دو سال و اندی که از قبول مسئولیتش می‌گذرد، تقصیرها را به دولت قبل بیندازد؟

در طول این مدت که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، مردم هر سال بیش از سال قبل با فشار اقتصادی و افزایش مالیات‌ها مواجه شده‌اند، آن‌هم در شرایط رکود اقتصادی و تداوم تورم و گرانی. با بررسی تبصره ۱۶ لایحه بودجه نیز به این مهم می‌رسیم که در سال آینده، حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر ۱۸ درصد و حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و این در حالی است که نرخ تورم فعلی بیش از ۴۰ درصد است و بعید به نظر می‌رسد که با سیاست‌های فعلی نرخ تورم در ماه‌های آتی به زیر ۴۰ درصد برسد؛ آن‌هم در شرایطی که انتخابات درون‌حزبی امریکا در سال جاری پیش روست و در آبان ۱۴۰۳ هم باید شاهد حضور احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا باشیم؛ ترامپی که کارنامه حضور چهار ساله‌اش در مسند قدرت نشان می‌دهد با اقتصاد ما چه کرده و در جدیدترین سخنان خود نیز از تشدید فشارها بر ایران در صورت پیروزی در انتخابات آتی گفته است.

در پایان باید گفت بررسی مالیات‌ها، نرخ تورم و افزایش حقوق‌ها طی چند سال اخیر نشان می‌دهد وضعیت حقوق‌بگیران و کارمندان هر سال بدتر از سال گذشته می‌شود و بیشتر آنان درگیر فقر مزمن و شرمنده خانواده خود شده‌اند.
شرایط به‌گونه‌ای شده که اکثر حقوق‌بگیران و کارمندان از نارضایتی شغلی به‌شدت رنج می‌برند و اگر مفری بیابند، در صدد تغییر شغل، مهاجرت و… برمی‌آیند که بخشی از این فعل و انفعالات به سبب نداشتن برنامه توسعه اجتماعی درست است. این در شرایطی است که مالیات حقوق‌بگیران که درآمد آنان به‌طور شفاف در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، آخر ماه از حقوقشان کسر می‌شود، ولی دریافت مالیات از دیگر بخش‌ها با دشواری و تأخیر همراه است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.