تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1402 - 15:42
193 بازدید
کد خبر : 1397

تشویق به ازدواج و فرزندآوری با دستور ممکن نیست

تشویق به ازدواج و فرزندآوری با دستور ممکن نیست
«برنامه‌سازی در رسانه ملی در موضوع جوانی جمعیت از مهم‌ترین اقدامات فرهنگ‌ساز است و در تمامی تولیدات فرهنگی می‌بایست دلالت‌های محصولات بر تشویق فرزندآوری متمرکز شود، به‌گونه‌ای که به مرور مسئله جمعیت به‌عنوان یک گفتمان قالب مورد توجه قرار گیرد»؛ این عبارتی بود که سیدابراهیم رئیسی دیروز در پنجمین جلسه ستاد ملی جمعیت بر آن تأکید کرد.

 

سپهر کشاورزی، مهدی احمدی لفورکی| آنچه در این میان مهم است و بدان توجه نشده، بی‌توجهی به ملزومات فرزندآوری و ازدواج است. سؤال این است چگونه می‌توان در جامعه‌ای که بسیاری از مردم آن در تنگنای معیشتی هستند و هر روزه سفره مردم آن کوچک‌تر می‌شود، از ازدواج و فرزندآوری سخن راند؟ آیا مردم برای ازدواج و فرزندآوری منتظر دستور رئیس‌جمهور هستند یا این‌که تا ملزومات آن مهیا نباشد از این کار خودداری می‌کنند؟

حقیقت آن است که در زمینه ازدواج و فرزندآوری در کنار فرهنگ‌سازی باید به تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور نیز توجه کرد و تا چنین نشود، صدها دستور مانند این هم کار از پیش نمی‌برد. همان‌طور که اقتصاد دستورپذیر نیست و به اوامر مسئولان گوش نمی‌کند، مردم نیز برای ازدواج و فرزندآوری منتظر دستور کسی نیستند. چگونه می‌توان با افزایش ۲۰درصدی حقوق کارکنان دولت و تورم ۵۰درصدی انتظار ازدواج و فرزندآوری داشت؟ چگونه می‌توان از ازدواج حرف زد وقتی نرخ اجاره‌بها با افزایش حقوق ۲۰درصدی بیش از سه برابر شده و مالکان هرطور می‌خواهند با مستاجران برخورد می‌کنند؟

وقتی بانک‌ها به حرف و سخن رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس جمهور و وزیر اقتصاد برای پرداخت ۱۰روزه وام ازدواج گوش نمی‌دهند و می‌گویند هرکه وعده داده از خودش بگیرید و ثبت شکایت از طریق سامانه ۲۷۰۶ بانک مرکزی نیز بیش از ۳۰ روز کاری زمان می‌برد تا فقط به شما پاسخی دهند، چگونه می‌توان از فرهنگ‌سازی برای ازدواج و فرزندآوری سخن راند. نمی‌دانم؛ یا مسئولان محترم از درک این مهم عاجزند یا در کشور دیگری غیر از ایران زندگی می‌کنند و از اوضاع اقتصادی مردم بی‌خبرند.

در پایان باید گفت نگاهی آماری به ازدواج‌های فصل بهار و تابستان سال ۱۴۰۱ نیز نشان می‌دهد که طبق آمار ثبت احوال کشور در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ در کل کشور ۲۲۵ هزار و ۶۸ ازدواج و ۹۴هزار و ۲۸۸ طلاق به ثبت رسیده که تهران در هر دو مورد صدرنشین است.

این آمار فاجعه‌بار و تعداد بالای طلاق‌ها خود بیانگر حال روز وضع اقتصاد و فرهنگ در کشور است و نشان می‌دهد امر و نهی و دستور مسئولان هیچ جایگاهی در تصمیم‌‌گیری مردم برای ازدواج و فرزندآوری ندارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.