تاریخ انتشار : سه شنبه 13 دی 1401 - 16:00
49 بازدید
کد خبر : 828

نفسم گرفت از این شهر…

نفسم گرفت از این شهر…
سازمان هواشناسي کشور، آژير قرمز آلودگي هوا در تهران و کرج را به صدا درآورده و هشدار داده که يک وضعيت بسيار ناسالمي حداقل تا سه روز بر سر شهروندان سيطره خواهد داشت.
به گزارش سپهر کشاورزی؛ این روزها آلودگی هوا در پایتخت و برخی دیگر ازشهرهای صنعتی ایران به وضعیتی کاملا ملموس برای شهروندان بدل شده به طوری که آن‌ها می‌گویند دود، حالت خفگی، تپش‌های قلب و استرس‌ها و اضطراب‌های ناشی از آن را دارند به وضوح مشاهده می‌کنند.
نکته حائز اهمیت این است که پیش از اوج آلودگی، کشور شاهد بارندگی‌هایی بود که مسئولین منتظرش بودند تا آلودگی‌هایی که منجر به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شده بود را رفع کند اما نه تنها این کار را نکرد که ثابت کرد ایجاد زیرساخت‌های مناسب و متناسب با شرایط و وضعیت جغرافیایی، جمعیت و سایر فاکتورهای مربوط به رفع آلودگی در فاصله‌ای جدی با وضعیت نرمال خود قرار دارد تا مردم گرفتار آمده در آلودگی ندانند دقیقا کی قرار است از این بحران فزاینده رها شوند!
به گزارش هواشناسی، وضعیت آلودگی هوا علاوه بر تهران در کرج، اهواز، شادگان، مسجدسلیمان، دزفول، سوسنگرد، شوشتر، اندیمشک، یزد و شهرهای مختلف آذربایجان شرقی از جمله تبریز، بحرانی است.
 بر اساس گزارش مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۰ در ۲۷ استان آلوده کشور، حدود ۲۱ هزار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا و ۱۱. ۳ میلیارد دلار خسارت گزارش شده است. اما سوخت مازوت توسط مسئولین، به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای این روزهای کشور در مظان اتهام قرار گرفته است.
آن‌ها می‌گویند نبود گاز کافی در داخل به عنوان سوخت پالایشگاه باعث شده سوخت مازوت که دولت قبلا هم به آن دست زده بود، وضعیت غیر قابل تحملی برای هوای کشور به وجود بیاورد. از سوی دیگر وضعیت کمبود گاز و زمان رفع آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

7 میلیارد دلار خسارت سالانه آلودگی هوا برای ایرانی‌ها

نگاهی به وضعیت هوای آلوده

سازمان هواشناسی کشور نسبت به پایداری و کاهش کیفیت هوا در تهران و کرج هشدار قرمز صادر کرد و گفت سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار قرمز از تداوم پایداری و سکون هوا و کاهش کیفیت هوا از سه‌شنبه ۱۳دی‌ماه تا پیش از ظهر چهارشنبه ۱۴دی‌ماه در تهران و کرج خبر داده و گفته براثر این مخاطره احتمال افزایش شاخص‌های آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش کیفیت وضع هوا در حد بسیار ناسالم برای تمام گروه‌ها و در صورت مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک کاهش تا حد ناسالم وجود دارد.
 در توضیح وضعیت بحرانی پیش آمده برای هوا، ریاست بخشی با عنوان «مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران، مخاطرات وضع هوا» از تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی همچنین ورود سامانه بارشی به استان‌های غربی و بارش باران در این مناطق خبر داده؛ بارشی که با توجه به تجربه‌ای که ذکر شد به نظر نمی‌رسد در کاهش آلودگی هوا موثر واقع شود. صادق ضیاییان گفته تا روز چهارشنبه ۱۴دی، تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت ادامه خواهد داشت.
از سوی دیگر، تداوم این آلودگی‌ها به ویژه در شهرهای صنعتی، منجر به این شده که مسئولان تهران دورکاری کارمندان و غیرحضوری شدن کلاس‌های درس را تمدید کنند.
عابد ملکی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران، در جلسه‌ای تحت عنوان «کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران» که تشکیل دادند، تا به گفته ایسنا، با توجه به تشدید آلودگی هوا در تهران و شهرستان‌های استان تهران برای روزهای آینده تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.
ملکی در گفت‌وگو با این خبرگزاری، گفت که در جلسه‌شان مقرر شده «سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۳ و ۱۴دی ماه تمامی دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران در تمامی مقاطع بجز شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند کلاس‌های آموزشی به صورت غیر حضوری و مجازی دایر شود. همچنین تمامی مهدکودک‌های استان تهران بجز دو شهرستان فیروزکوه و دماوند تعطیل خواهد بود.»
او همچنین در مورد اجرای طرح زوج و فرد گفت که این طرح برای این دو روز نیز «از درمنزل همانند روزهای گذشته اجرایی خواهد شد و فروش روزانه طرح ترافیک توسط شهرداری تهران متوقف خواهد بود و فروش طرح ممنوع و فعالیت کارخانه‌های تولید شن و ماسه و آسفالت متوقف است.»

شاخص آلودگی هوا از ۲۰۰ عبور کرد

کارشناس هواشناسی گفت: اکنون شاخص آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها برای تمامی گروه های سنی ناسالم است .
فریبا گودرزی گفت: در حال حاضر شاخص آلودگی هوا برای تمامی گروه های سنی ناسالم است و این وضعیت آلودگی هوا تا فردا ادامه دارد.
او می گوید: شاخص آلودگی هوا در تهران از ۲۰۰ رد شدو در این خصوص هشدار سطح نارنجی صادر شده است.
رفیعی گفت: براساس این گزارش و طبق بررسی های صورت گرفته از ابتدای امسال تا به امروز تنها ۲روز هوای پاک در تهران، ۱۴۸ روز هوای قابل قبول، ۲روز خطرناک در تهران ثبت شده است.

منبع روزنامه آرمان ملی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.